Äntligen! Välkommen till TV-Dagen den 11 november 2021

Mycket har hänt sedan vi träffades senast. Disney+ har lanserats, HBO har blivit Max och Amazon Prime Video har startat kontor i Stockholm.
Samtidigt har sportmarknaden blivit än mer uppdelad och antalet tv-serier skjutit i taket. Canal Digital och Viasat Consumer har blivit Allente och Telia har plockat in C More från TV4-huset. Och just det - vi har haft en isolerande pandemi att hantera.

C More har lämnat TV4 och tagits in som affärsområde under Telia. Sedan dess har man lagt Champions League som exklusivt innehåll och även skapat vad man kallar en hybridtjänst på svenska marknaden. Vart är operatören på väg som innehållsägare? Från Telia kommer Henrik Lönnevi, chef för konsumentaffären på svenska marknaden, till TV-dagen.

Nent Group öser ut original-serier och tar mark i land efter land med Viaplay. Vad är strategin bakom lanseringen i Europa, originalen och resten av studioverksamheten, nu Viaplay Studios? Från Nent Group får vi besök av globala marknadschefen Mia Suazo Eriksson.

Streaminglandskapet blir allt tajtare och fler aktörer satsar på lokala produktioner. Karin Lindström, Head of Originals på Amazon Prime Video, och Christian Wikander, chef för nordiska originalproduktioner på lanseringsaktuella HBO Max, kommer till TV-dagen för att prata om detta och mycket mer.

Hur många tjänster har sportkonsumenten råd med? Är det okej att stänga in sitt innehåll och vad händer när de globala jättarna beslutar sig för att stiga in på arenan? Årets sport-panel består av Johan Cederqvist, Head of Pay Channels & Rights på TV4, Manfred Aronsson, arbetande styrelseordförande på Spring Media, och Janne Scherman, diversearbetare.

Påverkar vårt humör av vad vi tittar på? Hur är användarbeteendet när vi binge-tittar på underhållning? Vad frustrerar konsumenterna och vad får dem att titta på mer innehåll? Arash Pendari har gjort en lång, virvlande resa med sitt Vionlabs och finns på TV-dagen för att försöka svara på detta och mycket mer.

Advokaterna Stefan Widmark, Hans Eriksson och Bodil Ehlers från Westerberg & Partners är specialiserade på upphovsrätt, media och underhållning. Här ger de en uppdatering om det på DSM-direktivet baserade förslaget till nya regler i upphovsrättslagen. De ger även en uppdatering om förslaget om begränsningar av spelreklam i tv-sändningar.

I somras lämnade Bjørn Ivar Moen vd-rollen hos Allente för att ta över som vd för Telenor Sverige. Han ska nu leda Telenor Sverige tillbaka till tillväxt, skrev de i ett pressmeddelande. Bjørn Ivar Moen kommer till TV-dagen för att berätta om sina första tankar och intryck av den svenska branschen i allmänhet och om tv i synnerhet.

Årets paneldiskussion om drama, reality och annat innehåll besöks av Hanne Palmquist, vd för Filmlance och nordisk dramachef hos Endemol Shine, Axel Eriksson, VP Content på Discovery Sverige, och Åsa Sjöberg, innehållschef på TV4.

Efter att ha varit igenom en oförliknelig period är branschen nu tillbaka. Vad hände egentligen på marknaden under de gångna två åren? Aktörerna, konsumenterna, innehållet - och inte minst konkurrensen. Och hur ser det ut framöver? Som inledande talare under TV-dagen får vi lyssna på Marie Nilsson, vd för Mediavision.

Tidigare under hösten meddelade tv-veteranerna Josefine Tengblad, Sandra Harms och Line Winther Skyum Funch att de startar nya produktionsbolaget Nordic Drama Queens. Alla tre kommer till TV-Dagen för att berätta om gemensamma bolaget och det nytänk som behövs på drama-området.

Tengblad har bland annat ett förflutet som dramachef på C More, Winther har arbetat som CCO och producent på Yellow Bird och Harms som MD och producent på Miso Film.

Han var tillförordnad vd för Nent Group Sverige innan han blev vd för Viasat Consumer. I somras utsågs Jonas Gustafsson till vd för operatören Allente. Till TV-Dagen kommer han för att berätta om sammanslagningen av Viasat Consumer och Canal Digital, hur operatörens roll ser ut i dag och i framtiden i Norden.

Från MediaMonks kommer Nora Henriksson, Managing Director Nordics, för att tala om digital utveckling från OTT-perspektiv, samt fan-engagemang och second screen-upplevelse. Detta bland annat utifrån en fallstudie från ett av de största sport-eventen i världen.

Varmt välkommen!

Mathias Dahlström
chefredaktör TV-Nyheterna

070-565 67 75
mathias.dahlstrom@tv-nyheterna.se
Anmäl dig
DELA DENNA SIDA
Riktigt bra dag! Intressanta talare och härligt att träffa "alla" i branschen.
Anmäl dig
TALARE
Henrik Lönnevi
chef för konsumentaffären på Telia
Mia Suazo Eriksson
EVP & Chief Marketing Officer, Nent Group
Christian Wikander
Chef för nordiska originalproduktioner, HBO Max
Karin Lindström
Head of Originals, Amazon Prime Video
Jan Scherman
Diversearbetare
Manfred Aronsson
Spring Media, arbetande styrelseordförande
Johan Cederqvist
TV4, Head of Pay Channels & Rights
Arash Pendari
Vionlabs, Grundare och Creative Director
Bodil Ehlers
advokat, Westerberg & Partners
Hans Eriksson
advokat, Westerberg & Partners
Stefan Widmark
advokat, Westerberg & Partners
Bjørn Ivar Moen
vd Telenor Sverige
Åsa Sjöberg
Innehållschef, TV4
Axel Eriksson
VP Content på Discovery Sverige
Hanne Palmquist
vd för Filmlance
Marie Nilsson
vd för Mediavision
Josefine Tengblad
Nordic Drama Queens
Sandra Harms
Nordic Drama Queens
Jonas Gustafsson
vd Allente
Line Winther Skyum Funch
Nordic Drama Queens
Nora Henriksson
Managing Director Nordics, MediaMonks
INFORMATION
Tid & Plats: Torsdagen den 11 november kl 09.00-18.00, Indio Studios, Hornstull strand 3, Stockholm
Pris: 5 990 kr, exkl moms.
Rabatt:
Kontakt: Mathias Dahlström, moderator och chefredaktör TV-Nyheterna, mathias.dahlstrom@tv-nyheterna.se, 070-565 67 75.
Dahlström Media AB
Kungsgatan 29, plan 4
111 30 Stockholm
info@tv-nyheterna.se
www.tv-nyheterna.se
Orgnr: 559329-2187