29
MAJ PÅ OPERATERASSEN,
STOCKHOLM
VÄLKOMMEN TILL TV-DAGEN 2018
- är det lokala det nya globala?
Välkommen till årets upplaga av heldagsseminariet TV-Dagen. Som rubriken låter ana kommer en del att gå åt till att diskutera och analysera lokal innehållsproduktion - den som görs för att stärka upp nordiskt, för att distribueras globalt och den som globala bolag gör på lokal nivå.

Vi kommer även att landa i ämnen som piracy, operatörer, e-sport och kanske glänta på dörren inför höstens val.

9.00-9.30
Hur kan lokalt baserade aktörer klara konkurrensen från jättarna?
Amerikanska OTT-tjänsterna som Netflix, Amazon och HBO pumpar ut enorma mängder innehåll på den nordiska marknaden. För att lokalt baserade aktörer ska klara konkurrensen, och positionera sig rätt, krävs djupgående insikter kring både utbud och efterfrågan. Marie Nilsson, vd och grundare av Mediavision, berättar om nya satsningen Inventory Insight.

9.30-9.50
Paneldebatt om svensk innehållsproduktion och streamingmarknaden
I anslutning till Mediavisions presentation av Inventory Insight bjuder vi in till panelsamtal med Eva Hamilton, ordförande för Film&TV-producenterna, SVT:s strategichef Jimmy Ahlstrand och Alexander Bastin, chef för Viaplay och Viafree. Här ska vi bland annat diskutera svensk innehållsproduktion, konkurrens från de globala tjänsterna och framtida strategier.

9.50-10.20
Strategin bakom Viacoms nya streamingtjänst
Som första marknad någonsin introducerade Viacom streamingtjänsten Paramount+ i Sverige och Norden i höstas. Enligt Viacom är det ett banbrytande koncept, enligt operatörer är det den mest streamade playtjänsten i utbudet. Viacoms nordiska vd Andrea Sahlgren berättar om strategin bakom initiativet.

10.20-10.50 Fika

10.50-11.10
Alice Bah Kuhnke om SVT och svensk tv-produktion
Kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke kommer till TV-Dagen för att prata om aktuella frågor om film och medier, som finansiering av public service, film- och biografstöd, produktionsincitament, nytt mediestöd och annat på tapeten.

11.10-11.40
FLX om Netlix-produktionen
FLX är produktionsbolaget som lyckats med bedriften att växa med lönsamhet fem år i rad. Efter succéer som Solsidan, Bonusfamiljen och Torpederna kliver de nu in i dramats och thrillerns värld med storserierna Störst av Allt (Netflix) och Fartblinda (CMORE) Fatima Varhos, utvecklingschef för drama på FLX, berättar om arbetet med dramaserien Störst av allt, den första svenska produktion som Netflix beställt.

11.40-12.10
Mathias Berg om framgången med totalvideo hos Bonnier Broadcasting
Han började sin bana inom Bonnier Broadcasting för snart fyra år sedan som kanaldirektör. Efter en framgångsrik tid med att lyfta TV4 Play till nya höjder har han stigit ut kulisserna och är nu, som operativ chef för såväl TV4 som C More, en av de viktigaste kuggarna inom Bonnier Broadcasting. Lyssna när Mathias Berg berättar om det som varit och det som ska bli under TV-Dagen.

12.10-13.10 Lunch

13.10-13.40
Är Sverige fortfarande ett paradis för pirater?
Det är nu åtta år sedan domarna föll i målet mot Pirate Bay. Då stödde politiker olaglig nedladdning. Hur ser det ut idag? Var befinner vi oss egentligen i kampen mot piracy, vilka hinder finns, vilka verktyg? Henrik Pontén från Rättighetsalliansen kommer till TV-Dagen och berättar mer.

13.40-14.10
De tre stora operatörerna samtalar på TV-Dagen
Avtalsbråk, konsolideringar, nedsläckningar och blockeringsdomar - tillvaron hos operatörerna är i alla fall inte långtråkig. Möt chefen för Telias konsumentaffär, Jonas Hasselberg, Com Hems tv-chef Jonas Lönnquist och Jakob Bökman, utvecklingschef hos Telenor, i ett stilla samtal kring hetsiga ämnen.

14.10-14.40
Blir det watermarking som slutligen stoppar piracy?
Johan Bolin, VP Products på streaming tech-bolaget Edgeware, berättar om det nya sättet att spåra olaglig delning ? en teknik som kommer att få ett genombrott under 2018.

14.40-15.10 Fika

15.10-15.30
Problemen kring latency och hur det ska lösas
Magnus Svensson, Media Solution-konsult på Eyevinn Technology och Anders Cedronius, Emerging Technologies på Net Insight, pratar om problemen kring fördröjning: var latency introduceras i ett tv-nät, vilka teknologier som finns på området och hur, eller om, det går att lösa.

15.30-16.00
SVT:s Jan Helin om nya tv-avtalet, bubblor och höstens val
Det är bara en månad kvar till public service-kommittén anländer med sin andra rapport inför nya tv-avtalet. Vi välkomnar SVT:s programdirektör Jan Helin till TV-Dagen för en intervju om detta, om filterbubblor, demokrati, valet som kommer och SVT:s roll i en framtid som alltmer streamas.

16.00-16.30
Är det kört för ett demokratiskt val i höst?
TV-Dagen avrundas med att vi avslöjar hur höstens val kommer att sluta. Per Ödling är professor i bredbandskommunikation vid Lunds Universitet och jobbar idag på Ericsson. Han är en av få personer som säger sig kunna förutspå valutgången i Sverige i höst. Tillsammans med Christian Landgren, grundare Iteam, kommer han lära oss allt om botar, filterbubblor och den saliga gemenskapen som trollande skapar.

16.30-ca18.00 Mingel

Välkommen till TV-Dagen den 29 maj!

Mathias Dahlström
redaktör TV-Nyheterna
Anmäl dig
DELA DENNA SIDA
Väldigt proffsigt arrangerat, väldigt bra tidshållning. Grymt bra mötesplats.
Anmäl dig
TALARE
Marie Nilsson
vd Mediavision
Eva Hamilton
ordförande Film&TV-producenterna
Jimmy Ahlstrand
strategichef SVT
Alexander Bastin
chef Viaplay och Viafree
Andrea Sahlgren
nordisk vd Viacom
Alice Bah Kuhnke
kultur- och demokratiminister
Fatima Varhos
utvecklingschef drama FLX
Mathias Berg
operativ chef TV4 och C More
Henrik Pontén
ansvarig jurist Rättighetsalliansen
Jonas Hasselberg
chef Telias konsumentaffär
Jonas Lönnquist
tv-chef Com Hem
Jakob Bökman
utvecklingschef Telenor
Johan Bolin
vd Products, Edgeware
Magnus Svensson
Eyevinn
Anders Cedronius
Emerging Technologies Net Insight
Jan Helin
programdirektör SVT
Per Ödling
professor Lunds Universitet
Christian Landgren
grundare Iteam
INFORMATION
Tid & Plats: Tisdagen den 29 maj kl 09.00-16.00 med efterföljande mingel. Lokal: Operaterrassen, Stockholm.
Pris: 5 690 kr. I priset ingår seminarium, frukost, lunch, fika, dokumentation och mingel.
Rabatt: Prenumeranter på TV-Nyheterna får 500 kr i rabatt på ordinarie pris.
Kontakt: Malin Svenberg, vd Exakt Media AB och ansvarig utgivare TV-Nyheterna, malin.svenberg@exaktmedia.se, 08-455 67 76.
EXAKT MEDIA
Johannesgränd 1
111 30 Stockholm
08-455 6770
info@exaktmedia.se
www.exaktmedia.se
Org. nr. 556733-3561