8
MAJ PÅ GRAND HÔTEL,
STOCKHOLM
VÄLKOMMEN TILL TV-DAGEN 2019
Om 2018 var ett händelserikt år för tv-industrin i såväl Norden som globalt så lär 2019 eskalera än mer. Under årets TV-dag ser vi fram emot höstens stora streamingdrabbning, där Disney+ och HBO+ utmanar Netflix, vi undersöker alternativa vägar att köpa rättigheter, pratar pågående och kommande mergers och får en inblick i hur 5G påverkar online-video - och mycket mer.

PROGRAM

9.00-9.30
TV-Dagen inleds av Mediavisions vd Marie Nilsson. Vi bjuds på en inblick i den nordiska streamingmarknaden - hur våra lokala tjänster står sig i konkurrensen, samt ställer frågan: Finns där plats för alla OTT-aktörer när Disney, Amazon och HBO laddar om?

9.30-10.00
Sanna Nilsson tog över SF Anytime som Product Manager förra sommaren. Sedan dess har hon och hennes team byggt om plattformen, såväl tekniskt som utseendemässigt. Dessutom har de omformulerat hur de ska hantera kundbas, rekommendationer och annat. Sanna berättar mer om SF Anytimes förnyelseresa.

10.00-10.30
Var står Nordic Entertainment Group (NENT Group) efter separationen från MTG och två månader efter börsnoteringen? Räcker 20 originalproduktioner om året och premiumsport för att växa inom streaming bredvid internationella aktörer som siktat in sig på nordiska kunder? Jonas Gustafsson, tf vd för NENT Sverige, kommer till TV-Dagen för att svara på dessa och andra frågor.

10.30-11.00 fika

11.00-11.30
Gåsmamman har tagit hela Sverige med storm. I höst anländer produktionsbolaget Bigsters nästa dramaserie - Heder. De tre grundarna Birgitta Wännström, Calle Jansson och Alexandra Rapaport kommer till TV-dagen för att berätta om produktionen, förväntningarna och tv-klimatet i Norden.

11.30-12.00
Vem vinner höstens stora streamingfajt och hur påverkar ytterligare globala giganter den nordiska marknaden? Detta och mycket mer kommer vår panel, ledd av Eyevinns streaming-konsult Boris Asadanin, att diskutera. I panelen sitter SVT:s strategichef Jimmy Ahlstrand, Ira Gladnikoff, kanalchef för TV4 Play och C More, samt medievärldens ständige diversearbetare Janne Scherman.

12.00-13.00 Lunch

13.00-13.20
Efter en lång karriär inom svensk tv-industri, bland annat som vd på Kanal 5, vd för MTG i Sverige och senast vd på C More, har Manfred Aronsson nu landat hos uppstickaren Strive Sport. På TV-Dagen pratar han om sina tidigare yrkesroller, Strives strategier och sporträttigheternas värld.

13.20-13.40
Distributören och rättighetsbolaget Eccho Rights sköter såväl nordiska rättigheter som serier från Turkiet, Korea och övriga icke engelskspråkiga världen. En av grundarna till Eccho Rights är Nicola Söderlund, med förflutet som producent på bland annat Strix och Nordisk Film, och han kommer till TV-Dagen för att berätta om Ecco Rights historia och strategi.

13.40-14.00
Med ett olympiskt spel avklarat, OS i Tokyo som hägrar, och inköpta rättigheter för Allsvenskan och Superettan har Discovery Networks Sweden stärkt sin position inom sport i Sverige. Vi välkomnar Hanif Hosseini, sportchef på Discovery Networks Sweden till TV-Dagen.

14.00-14.30
Adde Granberg, CTO på SVT, ansvarade under VM i Åre i vintras för sändningarna av världens hittills största distansproduktion för cirka 700 miljoner tittare över världen. Hör Adde berätta om denna modiga satsning, om hur det nästan gick åt skogen, och vilka tekniska utmaningar han ser framöver.

14.30-15.00 fika

15.00-15.30
Vi är glada att kunna välkomna Casten Almqvist, vd för TV4 och Bonnier Broadcasting, till TV-dagen. Efter ett 2018 där TV4 och TV4 Play visat upp rekordsiffror och där C More förbättrat resultatet avsevärt: Vad händer nu och hur ser framtiden ut?

15.30-15.50
5G - för en ansluten, intelligent och hållbar värld. Nästa generations nätverk börjar nu rullas ut och vi kan följa hur intelligent connectivity utvecklas. Hur påverkar detta konsumenterna och deras framtida medievanor? Hur påverkar det den rörliga bilden? Anders Erlandsson, Senior Advisor, Consumer Insights Ericsson Consumer & IndustryLab, kommer till TV-Dagen för att ta med dig på en resa in i en nära framtid och de möjligheter och utmaningar som följer.

15.50-16.20
Hur kan broadcasters få ersättning av it-jättarna via nya upphovsrättsdirektiven? De nya reglerna för ersättning av nyhetsmediernas texter, bilder och filmer, den i folkmun kallad "länkskatten" i artikel 15 (tidigare 11) i upphovsrättsdirektivet påverkar direkt broadcasterbolagen. Det handlar om möjligheten att få betalt av internetföretag som Facebook, Youtube och Google när de länkar till deras nyhetsinslag. Sanna Wolk, professor vid Uppsala universitet och Head of IP på Cirio och Bodil Ehlers, partner vid Kastell Advokatbyrå, reder ut vad som gäller.

16.20-16.40
Är e-sport en ny fluga eller ett nytt internet? Dreamhacks Chief Revenue Officer Victor Sundén berättar om sporten som växer snabbare än något annat - och kanske skrämmer oss lite.

Välkommen till TV-Dagen den 8 maj!

Mathias Dahlström
redaktör TV-Nyheterna

Mathias Dahlström
redaktör TV-Nyheterna
Anmäl dig
DELA DENNA SIDA
Väldigt proffsigt arrangerat, väldigt bra tidshållning. Grymt bra mötesplats.
Anmäl dig
TALARE
Marie Nilsson
vd Mediavision
Sanna Nilsson
Product Lead SF Anytime
Jonas Gustafsson
tf vd NENT Group
Birgitta Wennström
grundare Bigster
Calle Jansson
grundare Bigster
Alexandra Rapaport
grundare Bigster
Boris Asadanin
streaming-konsult Eyevinn
Jimmy Ahlstrand
strategichef SVT
Ira Gladnikoff
Kanalchef TV4 Play och C More
Janne Scherman
diversearbetare inom media
Manfred Aronsson
Strive Sport
Nicola Söderlund
grundare Eccho Rights
Hanif Hosseini
sportchef Discovery Networks
Adde Granberg
CTO SVT
Casten Almqvist
vd TV4 och Bonnier Broadcasting
Anders Erlandsson
Senior Advisor, Consumer Insights, Consumer & IndustryLab Ericsson Research
Sanna Wolk
professor Uppsala universitet
Bodil Ehlers
partner Kastell Advokatbyrå
Victor Sundén
chief revenue officer, Dreamhack
INFORMATION
Tid & Plats: Onsdagen den 8 maj kl 09.00-16.00 med efterföljande mingel. Lokal: Stockholm, Grand Hôtel, Stockholm.
Pris: 5 890 kr. I priset ingår seminarium, frukost, lunch, fika, dokumentation och mingel.
Rabatt: Prenumeranter på TV-Nyheterna får 500 kr i rabatt på ordinarie pris.
Kontakt: Malin Svenberg, vd Exakt Media AB och ansvarig utgivare TV-Nyheterna, malin.svenberg@exaktmedia.se, 08-455 67 76.
EXAKT MEDIA
Johannesgränd 1
111 30 Stockholm
08-455 6770
info@exaktmedia.se
www.exaktmedia.se
Org. nr. 556733-3561